Hvordan bliver vi glade og tilfredse med det vi spiser?

Når du skal spise sundere, er det vigtigt, at du også nyder, det du skal spise. Hvis du lige har spist noget, der var lækkert og mættende så har du ikke brug for at snacke og spise søde sager på samme måde. Kroppen har det med at hungre efter hurtige kalorier, hvis vi er sultne eller har spist noget, der ikke har stimuleret vores sanser. 

Når vi smager på noget, så bruger vi også synssansen lugtesansen og ja følesansen. Det er derfor vigtigt, at det vi spiser er krydret efter vores smag og at det ser skønt ud, samt at vi spiser i hyggelige omgivelser, evt. med nogen vi godt kan lide. Det har stor betydning hvilken atmosfære der er, der hvor vi spiser. Vi kender alle det, at vi har været syd på og tager vin eller mad med hjem  – men det smager bare anderledes. 

Af hensyn til mæthedsfornemmelsen er det vigtigt, at vi ikke spiser for hurtigt og at vi holder lidt pauser. Det tager nemlig mellem 15-20 min, fra du spiser til du føler dig mæt. Det er fordi flere forskellige signaler skal nå hjernen, før du registerer mæthed. Hvis du gerne vil undgå at overspise, er det vigtigt, at du ikke er oversulten. Når du er meget sulten, spiser du for hurtigt og så når vi tit at spise for meget, fordi mæthedssignalet er forsinket i forhold til spisetempoet.

Hvis du gerne vil tabe dig, er det input out balancen, der skal ændres. Med andre ord så skal du spise mindre, end du forbrænder, så bruger din krop nemlig af reserverne ( fedt depoterne). Det kan gøres på mange måder  – det vigtigste er at finde en metode der passer dig og som du kan leve godt med.